mamma gästbloggar

Liten blev stor eller tankar från en morsa på Amandas 18-årsdag...


Hmm nu ska jag för första gången i mitt 39-åriga liv blogga. Dagen till ära och i dessa galatider så vill jag först passa på att tacka några viktiga personer i Amandas (och mitt) liv! Tack Mats för att du såg till att Amanda blev till och tack för att hon fick dina stora ögon. Tyvärr måste jag konstatera att du är den största förloraren som inte har fått vara med och uppleva det jag har tillsammans med Amanda. Tack också till världens bästa Mamma/Mormor & Kekke. Utan ert hjälp och stöd (och bankkonto) hade det inte varit lika enkelt att vara ensamstående mamma. Jag tror nog att Amanda betraktar er som sina föräldrar också. Tack världens bästa lillebror Oliver för att Du finns för din syster och för att Du står ut med henne även de dagar när solen har gått i moln. Och för att hon står ut med dig när Du retas... Är faktiskt riktigt stolt att jag fått er så tighta trots åldersskillnaden *klappar mig själv på axeln*. Tack också Pappa/Morfar i himlen, jag vet att Du betydde mycket för Amanda! Synd att Du inte fick vara med och uppleva denna dag... Ett stort tack till kurator Anders Jonsson som fanns där för Amanda när allt ballade ur i 8:an och tack lärarna på Prolympia för att ni hjälpte henne på banan igen... Utan er hade hon aldrig varit där hon är idag, på Stylistprogrammet på Ljunkan. Tack också till Magnus Hallqvist som blev en räddare i nöden när Amanda opererade blindtarmen i Österrike & tack Bobii som ringde ner till sjukhuset och tröstade henne... Tack Bobii också för att Du är min dotters omtänksamme pojkvän och att Du har ditt lugn som motvikt till Amandas humör! Slutligen tack till Jojje & Jenpan & alla andra som tar hand om Amanda varje sommar i Lerbäck! Skulle kunna sitta här och fortsätta tacka en mängd gamla dagisfröknar, lärare, vänner till Amanda m fl men det tänker jag inte göra...

Amanda föddes en tisdagskväll kl 20.07 för nästan 18 år sedan! Platsen var Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Hon kom med fart, från första värken tills första skriket tog det ca 3 timmar. Vikt 2950 g och längd 49 cm vilket ändrades på första BVC-kontrollen till 47 cm. Jaja hon var inte stor men söööt! En av sköterskorna sa att "alla bebisar är inte söta" men hon tyckte att Amanda var jättesöt. På den tiden fick barnen ligga i särskilda barnsalar och mammorna skulle vila på sina rum när man inte ammande. Hallå, vem vill ligga och vila när man just upplevt nåt så stort som att föda barn?! Jag sprang in och ut i barnsalen hela BB-tiden och sova var det sista jag ville! Efter 3 dagar fick vi åka hem till vår lägenhet i Fröslunda. Där började Ditt liv och sen har Du ju bott på ett antal platser till. Som de flesta vet som känner mig så gillar jag att flytta och som barn är det ju bara att hänga med... I Linköping har vi bott i 14 ½ år nu och den öschötska dialekten har Amanda fått på köpet.

Vårt liv tillsammans har varit både en dans på rosor och en maktkamp. Amanda & jag är inte speciellt lika konstaterade vi gemensamt häromdagen! Rent utseendemässigt så är det inte mina gener Amanda fått, tack Gud för det! Amanda är morgonpigg & kvällstrött medan jag hatar när väckarklockan ringer och gärna är uppe sent. Vi har dock gemensamt att vi oftast alltid somnar båda två när vi ska se någon film på kvällen. Tyvärr kan ju ingen berätta hur filmen slutade... Amanda är väldigt hemkär medan jag gillar att vara på vift. Amanda vill vara ute i tid medan jag är tidsoptimist och ofta(st) är ute i sista minut. Amanda är försiktig medan jag sällan tänker mig för. Har min dotter att tacka ett antal gånger för att hon varit klokare än jag! Amanda är sportig och gillar att träna. Jag köpte ett gymkort i höstas men har inte kommit längre än så. Gemensamt har vi dock vårt hetsiga humör och PMS. Är inget bra när vi drabbas samtidigt eller sammandrabbar... Vi är nog också lika slösaktiga med pengar och gillar att shoppa loss. Båda har också mobilen på ljudlöst vilket gör att vi inte alltid får tag på varandra! Vi tycker dock väldigt mycket om varandra och har gjort många, många roliga saker & resor ihop under Amandas liv. Tror nog att Du tycker att jag är en ganska bra & schysst morsa trots att jag kan tjata ibland och fråga samma saker flera gånger. Jag vet att jag är Din största trygghet och är säker på att Du vet att jag alltid finns för Dig när Du behöver mig!

Från och med idag räknas Du inte längre som barn så välkommen in i vuxenvärlden! Nu är Du myndig och får ta det största ansvaret själv. Du får gifta dig, rösta, dricka sprit på krogen och kan köpa snus åt din mamma... Hehe så bra! MEN Du är trots allt bara 18 år och har fortfarande ett helt liv framför dig... Tant blir Du först när Du kallar dina kompisar för väninnor, kommer på dig själv med att citera din morsa, hellre tar på dig moonboots istället för de snygga, kalla stövlarna, letar stenar på stranden istället för att kolla in snygga killar, slutar läsa "fråga om sex-spalten", sminkar dig endast vid speciella tillfällen, går till affären, med den fula miljövänliga tygpåsen utan att skämmas, köper trisslotter istället för godis och en tidning & inte använder bikini utan solar i bh!

Hoppas att Du bor kvar hos mig/oss ett långt tag till och Du, det är helt ok att vara liten ibland även när man fyllt 18 år.

♥  GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN VÄRLDENS BÄSTA MANDA!  ♥
Älskar Dig mer än Du kan ana! ♥ Puss Puss från Mamsen


Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis <3

2009-01-22 @ 18:11:30
Postat av: elina

gud vilken gullig mamma du har :) GRATTIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSSSSS !!!!!!!!!!!!!!!!!! <3333333333333333333333333333333333333333333333333 :D:D::D:D:D:D:D:D:D:D:D:DD

2009-01-23 @ 09:27:41
URL: http://elinarawet.blogg.se/
Postat av: nathalie

Amanda jag saknar dig enormt mycket. Grattis gånger 100000. ! Twin alltid vi.

2009-01-24 @ 13:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0